LUINJEBERD, ZATERDAGAVOND 17 NOVEMBER 2001:
Do kinst de folgende kear wol
op e knibbels hinne werd er in Parrega nog tegen mij gezegd, gezien
de kleine afstand tussen Heerenveen en Luinjeberd. Inderdaad hoefde er deze
keer geen ANWB Boek van de weg of Routeplanner aan te pas tekomen,
wat bij andere optredens nog weleens het geval was. Maar op mn knieen.
Dat deed me wel erg aan een boetedoening denken en hoewel daar waarschijnlijk
genoeg reden voor is, besloot ik afgelopen zaterdag rond 21.00, nadat Baukje
bij een paar vriendinnen in de auto was gestapt richting Luinjeberd, toch maar
op de fiets diezelfde kant op te gaan. Het grote succes van het optreden van
Piter Wilkens in Café Onder de Linden eerder dit jaar had de organisatie
doen besluiten verder te gaan met het organiseren van soortgelijke avonden en
deze avond was dus de beurt aan Reboelje. Het was en bleef de hele avond gezellig
druk. Niet te leeg en niet zo druk dat je geen kant meer op kon. Het was lekker
bewegen tussen de mensen door. De organisatoren hoopten op minimaal 200 bezoekers
en na afloop bleek dat aantal op een paar na net niet gehaald te zijn. Toch
overheerste ook daar na afloop grote tevredenheid. Veel bekende gezichten. De
vaste kern was ruimschoots vertegenwoordigt en daarnaast ook veel mensen die
de groep voor het eerst live aan het werk zouden zien.
Bij de aanvangstijd van de eerste set, zo rond 22.00 uur, was het al duidelijk
dat het vanavond weer een tweesetter zou worden. Voor de zomerstop
had Marius het nog wel eens over keiharde onderhandelingen die waren gevoerd
en waaruit vervolgens als resultaat het spelen van drie sets was gekomen. Na
de zomerstop wordt er echter of niet meer keihard onderhandeld, is het geen
punt van onderhandeling meer of is het gewoon een uitvloeisel van
de professionalisering van de band, maar het spelen van drie sets, althans bij
reguliere optredens, is niet meer voorgekomen. Dat betekent wel dat er per avond
zon 3 à 4 nummers minder worden gespeeld.
We worden wakker geschud uit onze conversaties met Simmersliep,
waarna Muzykman volgt. Sinds ik recent het boek De Steppewolf
van Herman Hesse heb gelezen hebben de nummers van Magysk Teater
toch een andere lading gekregen. Een soort meerwaarde. Kan het iedereen aanraden.
Na Myn Freon vertelt Marius dat dit een nummer is dat op de volgende
cd zal staan welke in april 2002 zal verschijnen (ja,ja). Na Wurch
wordt op speciaal verzoek, ivm met een verjaardag van iemand uit het publiek,
Krekt as wy gespeeld. Dit nummer krijgt een semi-akoestische uitvoering
wat ook heel aardig klinkt maar wat ik liever tijdens een theaterconcert of
in de kerk te Jorwert hoor dan in deze omgeving. Hier mag het wel voluit elektrisch.Der
is net mear, Kom mar, kom mar, Fûgel yn dy, Hein
en het altijd weer indrukwekkende Medusa maken de eerste set vol.
In de pauze even wat reakties peilen van kennissen die de groep voor het eerst
zien spelen. Allemaal positief. Zichtbare passie en speelplezier doen het altijd
goed. Vooral de gedrevenheid waarmee Tjerk vanavond zijn nummers zingt heeft
indruk gemaakt. Achter in de zaal worden met smaak de toastjes met de door Monte
meegebrachte garnalen verorberd. Vrij onverwacht wordt de tweede set ingezet
met Marije Maria en wordt er volop meegezongen. Wat mij betreft
tijd voor een Nij begjin, wat het volgende nummer is met Marius
vanavond in dit nummer zeer uitdrukkelijk aanwezig op gitaar. Mag ik het een
soort raggen noemen? De tamboerijnbijdrage
van Durk mag ook deze keer niet onderschat worden. Langstme.
Elke keer als dit nummer wordt ingezet denk ik: nee hè, en als het is afgelopen
denk ik elke keer weer: prachtig! Er wordt weer veel gemusciceerd.
Tjerk bespeelt gedurende de avond weer diverse
instrumenten. Na Dyn prins komt Doch de Raaie
voorbij, waarbij ik in gedachten altijd weer de klappen van de Femmes Vattaal
hoor in het refrein en het dak de eerste scheuren begint te vertonen. Het hûntsje
brengt het er ook vanavond weer niet levend vanaf en ook voor ons dansenden
cq bewegenden vooraan begin ik het donker in te zien want de temperatuur stijgt
tot grote hoogten. Open deuren en ventilatoren brengen op tijd enige verkoeling.
Dan toch weer Noemerke 12. Teade schreef in het vorige verslag dat
wat Tiede betreft dit nummer wel van de setlijst geschrapt mocht worden. Gezien
het enthousiasme waarmee hij het deze avond toch weer speelde toch na afloop
even informeren hoe dat nu eigenlijk precies zit. Het komt erop neer dat het
zoals geschreven in het verslag inderdaad zo geinterpreteerd zou kunnen worden,
maar dat het meer bedoeld was als voorbeeld van een nummer waar hij op dat moment
iets minder affiniteit mee had. 'It folksgerjocht. Meebrullen, dansen
en vele handen in de lucht. Prachtig! Ook meezingen met het volgende nummer.
Hoewel wij absoluut niet in een echtscheidingsprocedure verwikkeld liggen vind
ik dit het ultieme echtscheidingsnummer: De léste nacht. En jawel,
vanavond lukt het. Het meezingen. Marius heeft zijn map met teksten erbij gepakt
en houdt zich, op het tweede refrein na, helemaal aan de tekst. In Parrega was
het zon beetje eerste zin eerste couplet vervolgens tweede zin tweede
couplet enz..Marius nogmaals bedankt.Om te voorkomen dat we tijdens het intro
van het volgende nummer massaal naar het toilet gaan (grapje) wordt het intro
van Trije ingezet om onverwacht over te gaan in Gjin Liger.
Is er een mooier einde van de tweede set denkbaar? Overleg op het podium. Nu
wordt van de setlist afgeweken. In plaats van De deade man wordt
Merkeman ingezet (altijd feest) en als vervolgens Trije
wordt ingezet kent het enthousiasme geen
grenzen meer. We zweten als otters, raken elkaar aan, voelen elkaar
niet meer, en we komme der net út wat wa no is.
Vervolgens betreden de organisatoren het podium, bedanken de groep, overhandigen
bloemen en vragen Marius de groepsleden even voor te stellen wat hij doet om
vervolgens nog een laatste nummer aan te kondigen. Gezamenlijk met een aantal
andere die-hards vooraan, beleef ik Tunnel fan it ljocht. De armen
om elkaars middel cq schouders geslagen. Einde.
Nooit blijf ik nazitten. Zondagochtends zit ik altijd graag tussen
It fromme folk of moet ik werken. Vanavond besluit ik wat betreft
het nazitten een uitzondering te maken. Als ik zo tegen tweeen van
het toilet kom en voorzichtig probeer een poster met de aankondiging voor het
theateroptreden in Wommels van de deur af te peuteren zie ik Monte even verderop
hetzelfde doen. Allebei in oktober 40 jaar geworden. We schelen 17 dagen.We
lijken wel 15 jaar zegt hij nog lachend. Prachtig toch, zeg
ik. Kwart voor drie ben ik thuis. Dit wordt een korte nacht.
Jan Broos